Telč VÍTEJTE NA OFICIÁLNÍCH STRÁNKÁCH MĚSTA Mapa stránek

Historical events in dates

13th Century
Early 13th C – Telč the centre of a royal domain with a farmstead

14th Century
1315 first occurrence of the name Telč in written sources
1333 - 1334 margrave Charles redeems Telč Castle
1339 Oldřich of Hradec obtains the Telč domain from King John Luxemburg
1353 first mention in writing of Telč citizens
1359 book of town records begins, right to judge capital crimes accorded
1372 Menhart of Hradec buys land for creating old Town pond
1386 fire breads out in the malting house, the church of St. James and 27 houses on the square are burnt out
1387 Jindřich of Hradec grants free trading rights to Telč citizens, first mention of the place-names Old Telč and New Telč

15th Century
1414 Jan of Hradec founds town hospital by the church of the Holy Ghost
1423 the town but not the castle is captured by Tábor armies led by Jan Hvězda of Vícemilice, called Brzdinka
1436 margrave Albrecht grants the Saint Martin market
1441 a crowd of Hussite sympathizers seize the town and throw several members of the council out of the Town Hall windows(18. – 20. 11.)
1458 Telč occupied by the army of Jiří of Poděbrady
1464 Jiří of Poděbrady confirms former privileges and grants rights to sell salt and brew and sell beer
1471 first mention of a school in Telč
1477 Jindřich of Hradec grants a spot in Šiškov for a pond, the produce to go towards repairs for damage caused by Matyáš´ armies
1490 Jindřich of Hradec grants statutes of butchrs´guild
1492 place-name Upper Town Telč first mentioned

16th Century
1513 Adam of Hradec gives land for a new pond, the produce to be assigned for the upkeep of the town walls, Adam of Hradec approves a joint guild of shoemakers and tanners
1524 statutes of the weavers´guild granted
1526 King Ludvík Jagellon confirms existing freedoms of Telč and adds right to exact tolls
1530 fire destroys houses on the square from meat shops to St. James church
1531 new town record book begun
1542 slaughter house established
1543 first mention of suburb Štěpnice, also called New Town in 1551, then mostly suburb “Betone the Little Gate“
1549 first mention of suburbs Na podolí and Na veselí, also called “Beyond
1550 Telč domain taken over by Zachariáš of Hradec
1551 town heavily afflicted by plague
1556 Zachariáš of Hradec approves statutes of Telč ropemakers
1557 first mention of a mayor in Telč
1563 statutes of tailors´ guild granted
1570 Emperor Maximilian II confirms existing privileges and grants fourth yearly marker to be held on 16th August
1578 furriers´ guild obtain their statutes
1579 Zachariáš of Hradec transfers town hospital to suburb near the church of the Mother of God
1587 Zachariáš of Hradec grants a wine tavern and regulations for brewing beer
1589 Emperor Rudolph II confirms town privileges and transfers the fourth yearly market to 8th September

17th Century
1601 joint guild of stonemasons, joiners and glaziers obtains statutes
1603 joint guild of bakers, poters and miller obtains statutes
1604 male line of Hradec lords dies out, Vilém Slavata is new owner
1620, 1628 Telč is plundered by the imperial armies
1632, 1634 Telč is plundered by Wallenstein´s regiments
1645 Telč is occupied by the Swedish army
1650 Emperor Ferdinand III renews town privileges and gives Telč a new coat-of-arms and seal with initial W (Vilém Slavata), also institutes markets for horses, cattle and corn
1651 Jesuit college founded in Telč, abolished in 1773
1655 lighting strikes the tower of Holy Ghost church, burning down the surrounding area of the town
1663 between Telč and Vanov builded chapel saint Charles Boromejský
1671 Jesuit primary school founded
1672 cementery next to St. James church closed, replaced by new one next to church of St. Anne
1681 town afflicted by plague
1682 town weavers obtain their statutes
1691 Telč becomes property of Lichtenštejn-Kastelkorn family

18th Century
1719 founded chapel of Panna Marie in Štěpnice
1720 build Marian (plague pillar) pillar on the square
1724 renovation of the chapel of holy Vojtěch near Studnice
1726 build church of holly Jan Nepomucky near Krahulčí
1732 Charles VI. confirms town privileges
1733 guild of bricklayers and stonemasons founded
1747 town privileges confirmed by Maria Theresa
1761 Telč becomes property of Podstatský branch of Lichtenštejn
1765 criminal court of Telč abolished
1773 defunct Jesuit school
1775 Jesuit monastery redevelopment into the main school
1781 Emperor Joseph II confirms town rights
1787 build town brickworks
1791 build small bridge over the water ditch into the street Na Parkaně
1799 J.P.Bílek writer and historian of the city made a celebration 700 years of foundation of the city

19th Century
1805 Telč is occupied by French army
1808 Josef Lang founds his cloth factory in Telč
1833 inner section of Upper Gate pulled down
1834 post office established
1842 town walls pulled down, terracing and later garden laid out between former walls and Štěpnický pond
1844 Emperor Ferdinand V accords Telč a fortnightly cattle market
1846 town brewery set up
1849 institution of post-horse service to Jihlava
1850 district court in Telči estabilished, Johan Wollner mayor of city till 1861
1852 technical college opened
1858 Josef Vystrčil founds boilermakers workshop
1860 start of post-horse service to Dačice
1861 František Kyjánek mayor of city till 1874
1871 group of volunteer firemen founded
1872 institution of town “Beseda”(social and cultural activities)
1874 Josef Sobotka mayor of city till 1880
1880 new Jewish cementery set up
1883 cancel of garrison
1885 fortnightly newspapers Orel (publisher E. Šolc), since 1891 published in Jihlava
1886 at the same time like Orel is published fortnightly Orlice (publisher E. Šolc), since 1891 published in Jihlava named “Jihlavské listy”
1886 National Znion for southwest Moravia founded in Telč, transfers its centre in 1888 to Brno, the town museum founded
1887 founded Education group “Vzdělávací spolek Omladina”
1890 workers´union Dobročin (Goodmaker) set up
1894 commercial school opened
1896 Václav Povolný mayor of the city till 1902
1897 the town museum becomes regional museum for southwest Moravia
1898 railway from Kostelec to Telč completed
1899 celebrations of 800 years of foundation of the city, P. Alois Hrudička

20th Century
1902 railway prolonged from Telč to Slavonice, Matěj Stocker of the city till 1913
1904 building of a synagogue on the site of the moat
1908 society of painters formed
1909 coir and dance group, theatre group Smetana formed
1912 city power station build
1918 published parish newspapers “Farní věstník”, publisher Simeon Zapletal, till 1939
1920 gymnasium group Orel formed, sport club (SK Telč) formed, club of Czech tourist “Klub českých turistů” formed, city library formed
1923 – 1924 land reform carried out, reduced Telč domain laid down
1923 František Peták mayor of the city, till 1927
1924 Sokolovna place for training of sports build
1927 Eliáš Verner mayor of the city, till 1938
1928 T. G. Masaryk president visit Telč (13. 6.)
1929 catholic gouse with Orpostaven katolický dům s Orlovnou
1936 founded Masaryk Air League
1938 Charles Paclík the mayor, in 1941
1940 was Telč district, the city seat of the district office in 1945
1941 dissolved the municipal council (October), Petr Křepela, government commissioner of the city, in 1945
1942 opened a new postal building in Stankov Street
1945 liberation of the Red Army (9. 5.) Peter Křepela chairman of the National Committee, from 9 5.do 20. 5. Josef Runa chairman of the National Committee in 1946 under Presidential Decree castle and the estate confiscated Telč
1946 it was declared a national cultural property, the tower of St. Weather station Jacob set up the Czechoslovak Army (24. 10.) Jan Partl chairman of the National Committee in 1948, the visit of President Edvard Benes (6 and 20. 7.)
1948 communist coup, members of the MNV deprived of the mandate (February), Josef Runa chairman of the National Committee (since 12. 3. to 15. 6.), Frantisek Koci chairman of the National Committee in 1952
1949 Telč Třešť reassigned to the district, having lost all authorities (district. Court, land. Office, etc.).
1950 Telč ranked among the urban conservation area, built a new military meteorological station on the hill Buz;
1952 Vaclav Rückl chairman of the National Committee in 1954
1954 came out the first postage stamp Telč (10. 12. Beauties of our cities), Anthony Cross Chairman of the National Committee in 1957
1956 opened a new campus in Hradecka street
1957 Miroslav Lojka chairman of the National Committee in 1971
1964 post stamp was released Telč - Alien Tourism in Czechoslovakia (19. 2.)
1966 post stamp was released Telč - Cities (24. 10.)
1970 historical center declared an urban conservation
1971 Josef Nosek Chairman of the National Committee in 1976
Antonin 1976 German National Committee chairman, in 1990
1977 began publication magazine "News", publisher MěNV Telč, in 1989
1979 was built the first ice-hockey stadium
1984 gas was brought into the city
1989 Folklore ansemble Podjavořičan was founded
1990 began to print "Telčské listy" , Jaroslav Roubínek chairman of the National Committee from 20. 2. to 24. 11., restored municipal government (November), Vaclav Jehlička mayor of the city, until 1998
1990 visit of President Vaclav Havel (27. 6.), visit the Richard v. Weizsäcker, President of Germany (9. 10.)
1991 established Revenue Authority (1st 1st)
1992 historical center UNESCO World Heritage Site (13. 12.) resumed issuing Parish Journal
1994 post stamp was released: Telč - Beauties of our Country (18. 5.), established a branch of the Land Registry Office (1.7.)
1995 Chairman of the Chamber of Deputies Milan Uhde granted the town the battalion (1.2.), the historical part of Old Town was declared an urban conservation area, the castle was declared a National Cultural Monument
1996 Old Town built a new nursing home
1997 The city began an annual grant of the Town
1998 donation from the city of Belp (Switzerland) built footbridge across the "Ulický" pond, the city's first sewage treatment plant, Milos Vystrčil mayor of the city, in 2001
1999 restored in the Roman Catholic deanery Telči (1.7.), the celebration of 900 years of the city's founding, Oslednice built tower

21st century
2001 built a new fire station in Old Town, Václav Jehlička mayor of the city, in 2002
2002 completed a large extension of the Grammar School in Hradec Otokar Brezina street, town mayor Roman Fabeš
2003 Telč became municipalities with extended powers - a small district (1st 1st)
2004 visit of President Vaclav Klaus (11. 5.) Gymnasium were merged with the Secondary Technical School (1.7.), built a new office of Czech Police in Old Town, ....opened Municipal Gallery Fire House
VLOŽIL: Terezie Veselá (31.05.2012) , UPRAVIL: Petr Mach (16.03.2016)

Kalendář akcí - více




Úřední deska - více

26.05.2017 - 19.05.2020

Smlouva o poskytnutí finančního příspěvku - Příjemce - Služby Telč, spol. s r. o. (PDF 263 kB)

24.05.2017 - 09.06.2017

Oznámení veřejnou vyhláškou - Oprava silnice II/11262 Třeštice - křiž. II/406 (PDF 108 kB)

24.05.2017 - 09.06.2017

Veřejná vyhláška - stavební povolení na stavbu (PDF 105 kB)

24.05.2017 - 09.06.2017

Oznámení veřejnou vyhláškou - Dopravní omezení na nám. v Telči v době od 1.6. od 30.9.2017 (PDF 103 kB)

24.05.2017 - 06.06.2017

Pozvánka na Členskou schůzi Mikroregionu Telčsko, 5. června 2017 (PDF 136 kB)

24.05.2017 - 23.06.2017

Pozvánka na valnou hromadu 1/2017 Svazku obcí "Železnice Kostelec - Slavonice", která se koná v pátek 23. června 2017 (PDF 30 kB)

24.05.2017 - 23.06.2017

Svazek obcí Železnice Kostelec - Slavonice: Závěrečný účet a účetní závěrka za rok 2016, vč. zprávy o přezkumu hospodaření za rok 2017 (PDF 1,80 MB)

24.05.2017 - 07.06.2017

Usnesení z 63. schůze rady města, dne 17. 5. 2017 (PDF 47 kB)

22.05.2017 - 08.06.2017

Oznámení o vyhlášení výběrového řízení - vedoucí odboru stavební úřad (PDF 50 kB)

Aktuality

26.05.2017

Ztráty a nálezyvíce

24.05.2017

Volby do Poslanecké sněmovny PČR 2017více

17.05.2017

Den otevřených dveří v Šašovicích 28. květnavíce

15.05.2017

Telčské listy Květen 2017více

12.05.2017

Rozpočet a závěrečný účet městavíce

09.05.2017

Motivační systém města Telče v oblasti odpadového hospodářstvívíce

26.04.2017

Tašky na třídění pro občanyvíce

18.04.2017

Výstraha ČHMÚ - vydaná: 18. 4. 2017více

04.04.2017

Místní poplatkyvíce

31.03.2017

Akce v Hitrádiu Vysočinavíce

Mohlo by Vás zajímat:
  • Mobilní rozhlas

    V souvislosti se zlepšováním informovanosti občanů jsme k 16. prosinci 2016 změnili poskytovatele služby, díky které Vás budeme i dále informovat o dění ve městě pomocí SMS a nově také prostřednictvím e-mailů a mobilní aplikace.
    Výhody nového systému jsou především v dalších komunikačních kanálech – e-maily, hlasové zprávy a mobilní aplikace, webové prostředí pro nové registrace a případné změny vašeho účtu, ad.
    Po registraci budete dále ZDARMA dostávat SMS zprávy, e-maily či jiné zprávy o dění ve městě - upozornění na výpadky vody, elektřiny, čištění ulic, pozvánky na kulturní události a mnoho dalšího.
    Mobilní rozhlas
  • Čokoláda z Telče, 2016

    V předvánoční době je možné zakoupit dárkové balení 100 g hořké čokolády s fotografiemi Telče (prosinec 2016)
    Čokoláda z Telče, 2016
  • Region Renesance (2015)

    Vydejte se s námi na výlet za renesancí, do měst a městeček, jejichž sgrafita a fresky na zdobených štítech měšťanských domů nezapřou italskou inspiraci. Vydejte se do míst, jež dodnes vyhlížejí jako za svých nejslavnějších časů, za vlády pánů z Hradce. Venkovské silničky lemované stromořadími jeřábů i skvěle značené stezky pro pěší a cyklisty vás pak dovedou neokázale krásnou přírodou, kde samota neznamená osamělost, nýbrž spočinutí a klid.
    Chladivá voda z pramenů lesních potůčků či Moravské Dyje, řeky, která protéká celým krajem renesance od severu k jihu osvěží znavené tělo stejně jako vůně léčivých bylin ze zahrad kláštera v Gerasu.
    Region Renesance (2015)
  • Nabídka práce v regionu Telče - Prace.cz

    Nabídka práce v regionu Telče, která je propojena s portálem Prace.cz a denně aktualizována. Seznam obsahuje také nabídku Úřadu práce.
    Nabídka práce v regionu Telče - Prace.cz
  • Geofun ... hra, co svět neviděl

    GEOFUN je propracovaná mobilní aplikace pro chytré telefony s operačními systémy Android a iOS, která Tě provede zábavnou a soutěžní formou po nejzajímavějších místech v regionu. V podstatě se jedná o geolokační zábavnou hru, kde nestačí pouze místo najít a „checknout se“, ale v rámci ní plnit i různé úkoly.

    Vezměte svůj chytrý telefon a zdarma si stáhněte aplikaci GEOFUN z příslušného obchodu (Obchod Play, AppStore). Po instalaci a rychlé registraci se ve výčtu geosrand (her) objeví Telčské stories. Od této chvíle již není nutné mít internetové připojení, stačí přijít se zapnutou aplikací na místo startu hry. Zde aplikace na základě vašich GPS souřadnic pozná, že jste na správném místě a celé dobrodružství může začít.
    Geofun ... hra, co svět neviděl
  • Telčské podzemí

    Nejen pod většinou domů na náměstí Zachariáše z Hradce, ale také pod částí zámeckého areálu byste našli středověká sklepení. Jednotlivé, někde i dvouúrovňové sklepy, byly propojeny spletitými chodbami, jejichž zpřístupněná část je dlouhá 150 metrů.
    Klikaté telčské katakomby v minulosti sloužily většinou jako skladovací prostory, ale někdy se také stávaly posledním úkrytem telčských obyvatel před nepřáteli. Mnohé z nich jsou proto opředeny legendami. Podle jedné z nich mohli obránci města uprchnout z města právě některou z těchto chodeb a říká se dokonce, že jedna vedla až na vzdálený hrad Roštejn.
    Zájemci o prohlídku telčského podzemí se prostřednictvím interaktivní zábavně – naučné expozice mohou přímo v tajemných sklepeních seznámit se zajímavými fakty z historie města.

    Podzemí si v tomto roce prohlédlo 932 návštěvníků, od otevření expozice 18603 návštěvníků.
    Telčské podzemí
  • Telč na Seznamu.cz ve 3D

    Seznam.cz na svém mapovém webu Mapy.cz uvolnil k prohlížení první oblasti prostorových map. Jedná se o virtuální prostorový model krajiny, který byl vytvořen na základě snímků pořízených z letadel. 3D zobrazení umožňuje reálný pohled na mapu z ptačí perspektivy.
    Telč byla jednou z osmi lokalit, které byly na internetu k dispozici ve veřejně dostupné beta verzi – http://beta.mapy.cz.
    Během času se aplikace změnila a nyní je již 3D zobrazení Telče dostupné na oficiálním mapovém portálu Mapy.cz.
    Telč na Seznamu.cz ve 3D
  • Telčské koruny

    Světová válka přinesla nejen velké utrpení pro její účastníky, bídu a zdravotní problémy v zázemí, ale postavila naše předky před řešení zcela nečekaných situací. I když velká většina z nich byla řízena centrálně, na místní samosprávy jich zbylo, z dnešního pohledu, velmi mnoho. Představitelé měst je pak řešili podle vlastního uvážení, místních možností a často zcela originálním způsobem. 
    Tak tomu bylo v Telči poté, co na počátku války vznikl velký nedostatek platidel nižších hodnot. Městská spořitelna tuto situaci vyřešila vydáním poukázek s nápisem „1K – SPOŘITELNA MĚSTA TELČE vyplatí na poukázku tuto pravou hodnotu peněžní“. Na druhé straně poukázky, které byly o rozměrech tehdejších jízdenek na vlak a podobně jako ony byly vytištěny na tuhém papíru, bylo razítko „Spořitelna města Telče“ a podpisy dvou radních, Josefa Čápa a JUDr. Petra Kusaly. 
    19. září 1914 bylo dáno do oběhu prvních 5 300 kusů poukázek a 5. října téhož roku pak dalších 1500 kusů.
    Telčské koruny
  • Virtuální prohlídka

    Virtuální prohlídka nabízí šest zastavení, tři z nich na náměstí Zachariáše z Hradce, další pak na Belpské lávce, v zámecké zahradě a na věži kostela sv. Jakuba.
    Virtuální prohlídka
  • Telč - Jezerní růže (2012)

    Herec Miroslav Táborský představuje historii a jedinečné příběhy českých památek UNESCO v novém dokumentárním cyklu Národní klenoty o památkách na českém území, které jsou zařazeny do seznamu kulturního dědictví UNESCO.
    Divákům se tak nabízí možnost seznámení nejen s jedinečnými památkami, ale i historií jejich vzniku a přesahem do míst a krajů, kde se nacházejí. Všechny tyto památky se vyznačují výjimečně cennou architektonickou, uměleckou i urbanistickou hodnotou.
    Celým cyklem třinácti 26minutových dílů diváky provede herec Miroslav Táborský.
    Telč - Jezerní růže (2012)
  • Historie v datech

    13. století
    poč. 13. století – Telč ústředím zeměpanského statku s dvorcem
     
    14. století
    1315 poprvé se objevuje jméno Telče v písemných pramenech
    1333 - 1334 markrabě Karel vyplatil Telč ze zástavy
    1339 Oldřich z Hradce získává Telč od krále Jana Lucemburského
    1353 první písemná zpráva o telčských měšťanech
    1354 založena městská pamětní kniha; město získává hrdelní soudní právo
    1372 Menhart z Hradce koupil pozemky na založení Staroměstského rybníka
    1386 požár, při němž vyhořel kostel sv. Jakuba a 27 měšťanských domů na náměstí
    1387 Jindřich z Hradce dává telčským měšťanům právo svobodného kšaftování, objevují se poprvé místní názvy Stará Telč a Nová Telč
    Historie v datech


  • Aktuální přehled počasí pro
    TELČ 17:05:04

    Teplota vzduchu:
    25,3 °C
    Rychlost větru:
    1,6 km/h
    Tlak vzduchu:
    1021 hPa
    Denní srážky:
    0 mm
    UV: 2.9
      Sluneční záření: 559 W/m²
  • Kamera LIVE